Het is duidelijk dat de Fransen, naast hun drang naar comfort, de laatste jaren meer en meer aandacht zijn beginnen schenken aan afwerking en materiaalkeuze. Maar ze zijn er nog niet helemaal, als je de vergelijking maakt met andere spelers uit het segment.
De zithouding is OK in de Mégane, al trekken we wel punten af voor de centrale armsteun die we niet kunnen bijstellen - ook niet in de hoogte - en voor het te horizontaal opgestelde instrumentarium en stuurwiel. Als verzachtende pil suggereert Renault het R-Link-systeem. Dat is een slimme bundel van radio, navigatie, entertainment en zelfs downloadbare 'apps'. Het is een goede voorzet, maar is niet vrij van gebreken. Vooral de rekeneenheid is aan de trage kant en dat merk je aan laattijdige instructies of haperingen terwijl de muziek uit je smartphone wordt gezogen. Potentieel heeft het systeem met ingebouwde TomTom-kaarten anders wel. En met € 800 is het ook best democratisch geprijsd.
De centrale console wordt vervolledigd door een SD-kaartlezer, een USB-poort en een AUX-uitgang. En als GT Line heeft onze testwagen nog recht op enkele rode stiksels, op carbon geïnspireerde inlegstukken en op gepaste logo's op de voorste hoofdsteunen. Het zicht naar achter is overigens beperkt in de Grandtour, maar dat is niet zo verwonderlijk gezien de kleine achterruit en de inclinatie van de achterklep. Maar wat de algemene ergonomie betreft zou deze Fransman wel beter moeten kunnen.