Wie instapt in de C4 Cactus, maakt kennis met een simpele boordplank - 2 ventilatiemonden, een 12V-aansluiting, een USB-poort en knopjes om de versnellingsbak te bedienen, en dat is het - en met een 100% digitale interface die relevante informatie doorspeelt aan de bestuurder. Het centraal in de boordplank opgestelde 7-duims aanraakscherm laat je toe de radio, navigatie en dergelijke meer te bedienen. Eronder bevinden zich de knoppen van de klimaatregeling. We onthouden vooral een prima beeldkwaliteit van de achteruitrijcamera en enkele handige applicaties zoals Coyote, Trip Advisor of Michelin Trafic (Multicity Connect - als optie). Maar er zijn er ook mindere punten die voor een positieve noot zorgen in de vorige rubriek. Zoals het veelvuldig gebruik van harde plastics, de achterbank uit één stuk, achterruiten die niet kunnen zakken en de afwezigheid van handgrepen. Een kwestie van gewichtsbesparing (en kostenvermindering) dus.
Zetelen
De zitjes vooraan lijken bijna aan elkaar te zijn vastgelijmd, maar kunnen vanzelfsprekend wel afzonderlijk worden versteld. Niet verrassend voor een Franse auto staat comfort hoog op de prioriteitenlijst genoteerd. Achteraan dan is er genoeg beenruimte, al zal de iets langere medemens de hoogte van het plafond ontoereikend vinden. De cabine is erg ruim te noemen.
'Airbag in Roof'
Behalve de airbumps heeft Citroën nog een andere technische vooruitgang geboekt. Met name een airbag in het dak, wat ongezien is. Deze wereldprimeur vervangt het luchtkussen net boven het handschoenkastje zodat de boordplank optimaal kan worden benut. Het resultaat? Een opbergruimte met 8,5 liter inhoud die je kan openen zoals een reiskoffer. Voorts onderging het (verduisterde) panoramadak een extra behandeling zodat UV-stralen en ongewenste warmte uit de cabine worden geweerd. Aan de hoeveel lichtinval wordt niet geraakt.
In de leer bij Peugeot
Zowat alle functies worden via het aanraakscherm bediend. Zoals in de Peugeot 308 met andere woorden. Niet iedereen kan zich vinden in deze strategie, maar er zijn zeker ook een pak voorstanders van. Zelfs de temperatuurregeling wordt zo ingesteld. Of dat laatste ook praktischer is willen we echter niet gezegd hebben.