Wie mee wil met de tijd, moet z'n modellen op dieet sturen. Citroën heeft dat begrepen en rustte de C4 Cactus uit met een lichtgewicht, U-vormig onderstel en een motorkap en schokabsorbeerders uit aluminium. De achterste ramen van de Cactus verdwijnen ook niet in de deur, ze laten zich gewoon op een kier openen zoals die van coupés uit vervlogen tijden. Het leverde 11kg winst op. En da's nog niet alles. De achterbank is er één uit één stuk en kan dus niet worden opgedeeld. Alweer goed voor een gewichtsbesparing van 6kg. Alle ingrepen samen geteld hebben als resultaat een totaalgewicht van amper 965kg(!). Dat is zowat 200kg minder dan een berline uit dezelfde categorie.
Het ontwerp van de Cactus is echter zijn grootste verkoopsargument, met een snoet die voor een deel de moderne lijnen van de laatste Picasso herneemt. In diezelfde snoet zitten de lichtunits in zogeheten 'airbumps' geïntegreerd, met daarboven gemeen kijkende LED-dagrijlichten. Die airbumps, dat zijn met lucht gevulde capsules geïnspireerd op de zolen van sportschoenen, die het doel hebben de autohuid te beschermen tegen onoplettende parkeerders en dergelijke meer. Ze zijn beschikbaar in 4 kleuren: grijs, chocolat, zwart en zandkleur.
Hoge laaddrempel
De achterzijde is iets soberder vormgegeven dan de rest van de auto. Ook hier vinden we de airbumps terug. De toegang tot het kofferluik had wel iets praktischer gemogen; de laaddrempel ligt namelijk relatief hoog. Je kan uiteindelijk 348 tot 1.170 liter aan bagage kwijt, afhankelijk van de stand van de achterbank.
Afmetingen
We ronden deze rubriek af met de afmetingen. De Cactus is 4,16m lang en 1,95m breed, met een wielbasis die 2,6m overspant. De hoogte is variabel naargelang de uitvoering. We meten 1,48 of 1,53m. En voor wie het zich afvraagt: in de wielkasten van onze lener werden 17-duimsvelgen gemonteerd, met daarrond banden met een lage rolweerstand.