Nu Citroën van plan is om de DS-lijn tot een volwaardig premiummerk te kronen, worden sommige modellen bijna tot budgetauto's gebombardeerd. Eén van die modellen is volledig nieuw en heet C4 Cactus.
Argumenten om een exemplaar aan te schaffen zijn er zeker. Zijn design is geslaagd, het algemene comfort is noemenswaardig en het is bovenal fijn rijden met de zowat een ton wegende Cactus. En wat nog meer is: het nieuwbakken model heeft een prijskaartje dat (in basistrim) potentiële kopers van 'echte' budgetauto's twee keer doet nadenken. Bovendien doet het merk zijn reputatie van innovator alle eer aan met de intoductie van de Airbump en de Airbag in Roof.
Wij gingen met een 1.2 benzine op pad die 110pk en 205Nm naar de voorwielen jaagt. Die is gekoppeld aan een vijfbak met te lange verhoudingen, wat uiteraard in de sterren geschreven stond. Het sprintcijfer is fraai (nul naar honderd in 9,3 seconden) en het gemiddelde verbruik kan er ook mee door (4,7l/100km - 107g/km CO2). Maar de afstelling is niet in staat een degelijk compromis tussen comfort en sportiviteit te garanderen. U raadt het al: de C4 Cactus richt zich voornamelijk tot de gezapige bestuurder. En dat is hem ook aan te zien.