Met de éénliter Ecoboost maakten we voor het eerst kennis in de Focus. Daarna is de driepitter tot motor van het jaar gekroond. Het blok is in de Fiesta Powershift goed voor 100pk bij 6.000tr/min en 170Nm koppel dat al vanaf 1.400 toeren beschikbaar is, en zet samen met de rest van deze vijfdeurs 1.101kg op de weegschaal - exact evenveel als de handgeschakelde variant met start/stop. Die laatste is op papier zuiniger, met 4,3 in plaats van 4,9l/100km, en stoot dus ook minder CO2 uit (99 in plaats van 114g/km).
Prestaties en verbruik
Naar 100 sprinten lukt onze testwagen in 10,8 tellen en zijn topsnelheid ligt op 180km/u. Dat zijn zeker respectabele cijfers, maar belangrijker is dat de kleine centrale ook erg soepel te werk gaat, zowel laag als hoog op de toerenladder. Het verbruik valt in de praktijk wel hoger uit. Beoog toch minstens een liter per 100km extra.
Puike afstelling
De elektrische stuurinrichting zorgt voor een paar grammen reductie in CO2-uitstoot maar voor wie hunkert naar stuurpret en rijsensatie is de toepassing nog steeds geen cadeau. Maar het onderstel van de Fiesta kan wel nog steeds de vergelijking met de concurrentie doorstaan, hoewel het hoegenaamd geen wijzigingen is ondergaan. De afstelling is sportief en tegelijk comfortabel en zo hoort het.
Powershift
Van de zestrapsautomaat met dubbele koppeling zijn we echter geen fan. De bak opereert te traag en niet zo vloeiend als gehoopt en dus zouden we zelf voor de manuele bak opteren. Daarmee heb je een leuk deel van de controle tenminste ook zelf in handen. Zelf op- en terugschakelen kan weliswaar, maar daarvoor heeft de constructeur een atypische manier bedacht. Geen schakelpeddels of een van voor naar achter tikkende pook, wel een door twee gedeeld knopje op de zijkant ervan. Doe dan toch maar de DSG van Volkswagen.