Automaat klonk niet hip genoeg, dus besliste Ford om er de term Powershift aan te verbinden. Een beetje zoals Ecoboost, wat voorspelt dat de krachtbron door drukvoeding wordt geholpen. Vandaar dat deze Fiesta éénliter als Ecoboost Powershift door het leven moet. De enige met automaat in het gamma, overigens.
De bak telt zes verhoudingen en wordt enkel samen met de 100pk sterke 1.0l verkocht. Met de motor is niets mis, integendeel, maar de transmissie met dubbele koppeling heeft moeite om bij de les te blijven en daar wringt het schoentje. Een meerwaarde wordt er dus niet door geboden, en door het ontbreken van een start/stop-systeem is de Powershift ook dorstiger dan zijn manueel te bedienen broer met evenveel vermogen. We schrijven een opgegeven gemiddelde van 4,9l/100km, gekoppeld aan 114g/km CO2.
Gelukkig is het onderstel nog steeds top en is kritiek op het interieur - van voor de facelift - niet helemaal in dovemansoren gevallen. Maar er is nog een beetje werk aan de winkel, dat wel. Het display blijft te klein en de bediening van de infotainment te ingewikkeld.