Naast de inbouw van die knie-airbag werd de op de Noord Amerikaanse markt positief onthaalde Grand Santa Fe technisch "geëuropeaniseerd”. Stuurinrichting, ophanging en remmen werden aangepast aan de striktere eisen van de op dit gebied veeleisende Europeanen. Naast het in snellere bochten nog te nadrukkelijk overhellen van het nochtans met 5 mm verlaagd opgehangen koetswerk, verzoenen we ons zonder tegenzin met de ophanging en reminfrastructuur.
Flex Steer
De afstelling van het elektrische Flex Steer stemde ons minder positief. Welk van de 3 beschikbare stuurprogramma’s men selecteren mag, de elektrische Flex-stuurinrichting wordt te optimistisch bekrachtigd. Bij het insturen van bochten leer je na een tijdje anticiperen maar bij rechtuit rijden op de snelweg, met het stuur in zijn nulstand, geeft dat voortdurend aanleiding tot het commanderen van stuurcorrecties. Niet enkel de inzittenden, ook de achterligger krijgt daarbij het vermoeden dat man of vrouw achter het stuur zich aan een overmatig gebruik bezondigde van alcoholhoudend gersten- of ander druivenvocht.
Opvallend is alvast het dat we met dit probleem nooit geconfronteerd werden achter het stuur van een korte Santa Fe. De langere wielbasis in combinatie met niet aangepaste stuurafstelling zou een oorzaak kunnen zijn. Al vrezen we dat de Flex-stuurinrichting, althans de afstelling daarvan, in deze niet volkomen vrijuit gaat.
Eén motorisatie
Om zijn kansen gaaf te houden in het viseren van het Europese E-SUV segment, moest Hyundai ook zijn motor "Europeaniseren". Minder cc's dus en dit terwijl vermogen en koppel in lijn moesten blijven met een concurrentie die naast 4-cilindermotoren (Mercedes, BMW) ook gevormd wordt door 5-cilinders (Volvo) en zelfs 6-cilinders (Audi, BMW, Mercedes, Jeep en Land Rover). Hyundai opteerde bewust voor één motorisatie en koos terecht voor zijn krachtigste diesel uit het hedendaagse aanbod: de 197pk straffe 2.2 CRDi met 436Nm werkijver - een motor die voorbeeldig op deze taak blijkt voorbereid. Hij hapt gewillig in de toeren en zelden wordt gebrek aan werklust ervaren. De 6-traps-automaat schakelt daarbij resoluut en schokloos, al dreigt diens gedrag overschaduwd te worden door een schakelcomfort en –efficiëntie die tentoongespreid wordt door de in de duurdere concurrenten gemonteerde en verder geëvolueerde 7-traps en andere dubbel gekoppelde transmissies.
Gezien zijn prestaties en in de volumineuze koets in overweging houdend, produceert de motor zijn aandrijfkracht met een te verdedigen brandstofzuinigheid. We noteerden een testgemiddelde van 8,7 l/100 km. Dit over een afstand van 640 km waarvan meer dan 500 km snelweg.
Geen kwaad woord dus over de werklust, de brandstofefficiëntie of het aandrijfcomfort dat deze soepeldraaiende 4-cilinder in samenspel met de 6-trapsautomaat en de automatisch inschakelbare vierwielaandrijving in de Grand Santa Fe offreren. Maar zeker nu we aan de vooravond leven van het Euro VI tijdperk, vinden we het toch jammer vinden dat Hyundai deze kans onbenut liet om alsnog een Euro 6 genormeerde versie van deze 2.2 diesel in het vooronder te huisvesten. Iets waarmee de duurder uitvallende Europese Santa Fe concurrenten gegarandeerd zullen uitpakken.