Op de Noord-Amerikaanse markt is de verlengde variant van de vorig jaar bij ons geïntroduceerde Santa Fe al een poos actief. Met een 22,5 cm verlengd koetswerk en rustend op een 10 cm langere wielbasis, valt die Grand Santa Fe er trouwens een gunstig onthaal te beurt. Een garantie om dat succes ook in Europa te bestendigen is dit uiteraard niet. Toch is vond Hyundai de tijd rijp om de met groeihormonen bedachte versie ook op het Oude Continent voet aan wal te zetten. Niet echter nadat de R&D-instanties noodzakelijke aanpassingen doorvoerde teneinde de veeleisende Europeaan te lokken. Waarna we de Europese Grand Santa Fe mochten proefrijden en meteen begrepen dat deze meer wil zijn dan een vluchtig beredeneerde, langere en meer volumineuze versie van zijn kleinere bijna naamgenoot. Naast dat extra aanbod aan ruimte werd de Grand Santa Fe trouwens bedacht met een rits aan kenmerken eigen aan een premium.
Hyundai zet met deze grotere Santa immers overduidelijk zijn zinnen op het marktsegment van de luxueuze E-segment SUV’s. Een marktdeel waarin de Koreanen eerder met de iX55 al een schuchtere poging ondernamen. Gebrek aan premiumgehalte maar - vooral - een overvloedige en belastingtechnisch onvriendelijke cilinderinhoud dwarsboomden de Hyundai-opzet. Met een voor Europa plausibeler zuigerverplaatsing en een dieselvermogen en –koppel in lijn van de concurrentie, en met een indrukwekkende lijst standaard geleverde comfort- en veiligheidsfeatures onderneemt Hyundai een tweede poging in het selectieve maar redelijk stabiele E-SUV marktsegment - een markt die in Europa jaarlijks goed is voor ongeveer 6000 auto’s of 1,3% marktaandeel. Een markt ook die - dat bevestigen de statistieken - niet vies is van nieuwe spelers. Hyundai ziet kleppers als de Mercedes-Benz ML, BMW X5, Audi Q7, VW Touareg, Volvo XC90, Jeep Grand Cherokee en Range Rover Sport als de belangrijkste Santa Fe concurrenten. Waarmee de Koreanen voor zichzelf de lat bijzonder hoog leggen. Prijstechnisch wordt die gerenommeerde concurrentie alvast op achterstand gezet. De Grand Santa Fe met zijn hypercomplete standaarduitrusting en de 5 jaar totale garantie (onbeperkt km-aantal) inbegrepen, kost immers net geen 54.000 €.