Met 4.915 mm lengte is hij 225 mm langer dan de gewone Santa Fe. Iets langer dus dan de BMW X5 (4.857 mm) en langer ook dan de stilaan aan zijn pensioengerechtigde leeftijd toe zijnde Volvo XC 90 ( 4.807 mm). Lang dus, maar wel iets korter dan de spectaculair grote Audi Q7 (5.089 mm). Met een wielbasis van 2800 mm - toch 10 cm langer dan die van de korte Santa Fe - blijft hij onder die van de Audi Q7 (3.002 mm), BMW X5 (2.933 mm) en nipt onder die van de weldra aan vernieuwing toe zijnde XC90 (2.857 mm).
Design
Verwacht je niet aan radicaal designverschil tussen de Grand en de 22,5 cm kortere Santa Fe. Na aandachtige observatie ontwaar je enkele cosmetische details die Hyundai toelieten om het premiumkarakter van de lange versie op te vijzelen. Zo wordt de snoet van de Grand Santa Fe gekenmerkt door de breder uitgewerkte en chiquer aandoende radiatorgrille, anders gevormde mistlichten en een opnieuw getekende, zeg maar opvallender geprononceerde skidplate onder de voorbumper. In zijaanzicht dan vormt de verlengde en dynamisch geprofileerde daklijn met een - in vergelijking met de concurrentie - laag uitvallende daklijn het grote verschil. De bredere achterdeuren doen voorspellen dat de toegang tot de standaard voorziene derde stoelenrij minder problematisch verloopt dan het bevolken van de met derde zitbank uitgeruste korte Santa Fe's teweegbrengt.
Nog een opvallend onderscheid in zijaanzicht wordt - naast de specifieke 19 duims velgen - gevormd door het lijnenspel van de 3de zijruit. In het geval van de Grand Santa Fe krijgt die ruit pertinenter door de C-Stijl gedicteerde contouren opgelegd. Achteraan zijn het in hoofdzaak de anders gevormde skidplate onder de bumper, de uitlaat en de met LED's bedachte achterlichtblokken waarmee de Grand Santa Fe zich op afstand van zijn compactere broers laat onderscheiden.