Een in verhouding tot de - door Hyundai gestipuleerde premium concurrentie - zeer scherpe catalogusprijs, in combinatie met een standaarduitrusting die in dit marktsegment zijn gelijke niet kent, kunnen de Grand Santa Fe ook in Europa boosten. Door zich te vergelijken met grootheden als Mercedes M-Klasse, BMW X5, Audi Q7 en andere gerenommeerde kleppers maakt Hyundai het zichzelf in ieder geval niet gemakkelijk. De Grand Santa Fe mag aan de andere kant van de oceaan dan wel op bijval rekenen, een garantie om op het oude continent de gevestigde waarden oppositie te bieden, is dit niet. Ook niet nadat de Koreaanse constructeur interventies ondernam om de op het vlak van ophangings- en rijcultuur verwende Europeanen te plezieren.
Toch mogen we de Europese Santa Fe het voordeel van de twijfel niet ontzeggen. Want de hyper complete uitrusting en de met veel minder cc’s opgezadelde doch voldoende werklustige diesel zijn niet weg te cijferen troeven. Temeer daar die motor - rekening gehouden met de prestaties, het enorme ruimteaanbod en het geleverde rijcomfort - gunstige verbruikscijfers laat optekenen. Des te jammer dat Hyundai er geen Euro IV gehomologeerde variant voor becijferde.
Niet dat de gevestigde waarden in dit segment meteen alarm moeten slaan nu de Grand Santa Fe zijn neus aan het venster steekt. Dat hij meer marktimpact teweegbrengen zal dan zijn iX55 voorganger is vrijwel zeker. Dat Hyundai-dealers BMW X5, Mercedes ML en Audi Q7 in hun overname-pool zullen krijgen, daaraan twijfelen we evenmin. Want naast de scherpe prijs en de complete basisuitrusting zullen ook de liefhebbers van grote premium SUV's niet ongevoelig blijven voor Hyundai's 5 Year Triple Care-programma. Lees: 5 jaar waarborg, onbeperkt km-aantal, 5 jaar Europese pechbijstand en 5 jaar lang ‘health checks’.