Onder de motorkap van onze testwagen ligt een tweeliter common-rail turbodiesel die in staat is 150pk en 370Nm te ontwikkelen. Spierballen die integraal op de vooras inwerken en extra in de verf worden gezet nadat de sport-knop is ingedrukt. De tellers lichten dan volledig rood op (de rode zone is dan niet meer zichtbaar) en de motor laat dan meer van zich horen en trekt de teugels onmiddellijk strakker aan. Echt sensationeel wordt het nooit - daarvoor mist de centrale pit, met name onderin - maar de fun-factor wordt er wel verder door naar omhoog geduwd.
Fun? Ja, fun!
En ja, rijden is sowieso een plezier met de nieuwe 308 - ook met deze handmatig te bedienen schakeldoos. Akkoord, centreren blijft een moeilijke bezigheid en het weggedrag is een tikkeltje minder scherp dan dat van de kleinere vijfdeurs, maar nog steeds verricht het kleine stuurwiel halve mirakels om de tekortkomingen van de gevoelloze elektrische bekrachtiging weg te werken.
Echte missers kunnen we in ieder geval niet bespeuren. En al zeker niet rekening houdend met het gegeven dat Peugeot voor de achterwielophanging voor een vervormbare dwarstraverse heeft gekozen, en dus niet voor een (duurder) onafhankelijk multi-linksysteem - zoals Volkswagen doet voor de Golf met evenveel vermogen. Zeker met extra belading heeft de Peugeot daardoor wat meer moeite om in het spoor blijven, zonder dat het zorgwekkend wordt welteverstaan.
BlueHDi
Verbonden met de handgeschakelde zesbak etaleert onze leenauto een consumptiecijfer van 3,8l/100km en een CO2-afgifte van 99/km. Hij voldoet daarmee aan de Euro 6-uitstootnorm. Ons testverbruik? 6,2l/100km.
De 'Blue' in z'n naam, of in de naam van elke nieuwe 308 met een tweeliter diesel aan boord, verwijst overigens naar de toevoeging van AdBlue in het uitlaatkanaal. Dat is een oplossing van ureum in gedemineraliseerd water, wat bij diesels in de hete uitlaatgassen wordt ingespoten, waarna de bij de verbranding gevormde stikstofoxiden in elementair stikstof en water worden omgetoverd. Het is beter voor het milieu en wordt al langer toegepast bij vrachtwagens.