Drieëndertig. Zoveel centimeter tel je bij de 308 om tot de 308 SW te komen. En niet alleen de wielbasis profiteert daarvan mee. De SW heeft 22cm extra achteroverhang, waardoor ook de koffer in volume wint. Daarin past voortaan 610 liter, waarmee de Fransman zich de beste leerling van de klas mag noemen. Maar daarmee is de kous natuurlijk nog niet af. Gewoon even de hendel in koffer beroeren volstaat om de achterbank neer te klappen en zodoende 1.660l vrij te maken. Indrukwekkend.
Besparen op gewicht
Met het oog op nog meer gebruiksgemak monteren de werklui onder meer ook grotere zijdeuren en schuiven ze de achterbank verder achteruit. Dat betekent meer beenruimte - 3 niet te onderschatten centimeters - dan in de reguliere 308. De achterbank is wel niet langer moduleerbaar. Zo’n verschuif- en verwijderbare zetels wegen immers heel wat en dat is tegenwoordig roeien tegen de stroom in. Peugeot heeft er dan ook alles aan gedaan om de 308 zo licht mogelijk te houden. Het resultaat? 140kg gewichtsverlies ten opzichte van z'n voorganger. Dat is, zoals u ongetwijfeld weet, bijzonder heilzaam voor de rijeigenschappen.
En wat dan met het uitzicht? Daar zijn we het wellicht over eens dat Peugeot een bokkensprong heeft genomen. Ook als break getuigt de 308 van smaak en klasse. En al zeker met de optionele Lamborghini-achtige wielen en de LED's in de neus, eigen aan de betere uitrustingsniveaus. Ook de moeite is de sleutelloze toegang. Eens dat er op zit kan je haast niet meer zonder. Voor alle kleuren behalve grijs betaal je wel extra.
Nog een minpuntje om het af te leren: de voorste ruitenwissers opklappen is niet mogelijk zonder de carrosserie te beschadiging. Nuttig om weten voor de handwassers onder de lezers. Die kunnen overigens nog steeds in ons uitgebreide autowasdossier terecht.