De reeds veelvuldig gelauwerde Peugeot 308 van de nieuwe generatie is er nu ook als SW - lees: break - en dat is goed nieuws voor de toekomstige verkoopcijfers. De Fransen zijn bij de ontwikkeling ervan bovendien niet over één nacht ijs gegaan. De nieuwe 308 SW stelt meer koffervolume beschikbaar dan zijn rechtstreekse concurrenten en ziet er bovenal ook goed uit. Hij behoudt de stijlelementen van zijn 33cm kortere broer, waarmee hij alle motoren deelt, maar biedt wel meer beenruimte achterin. Drie bruikbare centimeters, om precies te zijn.
Over de inrichting van de 308 hebben we ons al meermaals uitgesproken. Peugeot hanteerde een minimale stijl, met een minimum aan knopjes, een klein stuurtje en een hoog opgestelde tellerpartij waarvan de wijzers naar elkaar toe draaien. Niet alle aspecten ervan worden door iedereen evenzeer gesmaakt, maar het staat wel vast dat het merk een bank vooruit is geschoven wat de materiaalkeuze betreft. De afleesbaarheid van het aanraakscherm is top, behalve bij (vaak voorkomende) reflectie door de zon, en de correcte zithouding is goed vindbaar. Geslaagd.
Dieselen doen we ditmaal met een 2.0 BlueHDi, pochend met 150pk en 370Nm koppel en een normverbruik van 3,8l/100km. Dat komt overeen met slechts 99g/km CO2. Hij brengt de SW naar 100km/u in 8,9 seconden, voor een topsnelheid van 215km/u, wat respectabele maar geenszins wonderbaarlijke prestatiecijfers zijn. De zelfontbrander helemaal tot z'n recht laten komen laten de milieunormen namelijk niet toe. Al verzacht Peugeot de pijn wel een beetje - echt waar - door een leuke sport-knop te installeren. Die doet meer dan alleen de tellers roodkleuren.