270pk en 330Nm uit een zestienhonderdje persen, dat lukt niet zomaar. Deze 1.6 heeft dan ook niet zo veel meer gemeen met het blok dat 200pk opwekt, ook al zijn cilinderinhoud en boring en slag identiek. Deze centrale heeft een aangepast onderblok, onderging een thermische behandeling voor meer stevigheid en wordt natuurlijk door een grotere turbo onder druk gebracht. Die produceert trouwens een net hoorbaar ventilatiegeluidje wanneer je abrupt van het gas afgaat, terwijl de aandrijflijn ervoor een diepe sonore toon uit de twee ruim bemeten eindpijpen laat ontsnappen. Discreet, niet mis te verstaan, maar naar onze smaak net iets te veel gespeend van gepruttel en geblaas.
Het onderstel, dat al profiteert van een tot 7cm toegenomen spoorbreedte ten aanzien van de vorige 308 die als basis diende, is nog eens grondig onder handen genomen. Het omvat nog steeds geen onafhankelijk opgehangen achterwielen, maar door dempers te monteren die stukken beter zijn, wordt dat gebrek afgevlakt in plaats van uitvergroot, ondanks het hogere vermogenspotentieel. En ja, de 308 RCZ sleept zich nog steeds uitsluitend aan de voorwielen door het verkeer. Gelukkig zorgt een mechanisch sperdifferentieel ertussen - en geen halfslachtige elektronische oplossing zoals tegenwoordig al te vaak het geval is - ervoor dat die twee wielen optimaal fungeren. In de bochten steekt het onvermijdelijk onderstuur daardoor gevoelig later de kop op. Een speelrakker wordt de RCZ R echter niet, daarvoor is de achtertrein onvoldoende levendig.
Wie de pook met iets te lange slag nauwkeurig door de verzetten jaagt, ziet de naald van snelheidswijzer 5,9 tellen na het begin van de oefening al voorbij de 100 lopen. Iets wat je in de praktijk overigens alleen kan als de omstandigheden echt ideaal zijn. De voorwielen gaan immers erg graag aan het spinnen als de ondergrond oneffen of nat is. Maar doorstomen tot 200km/u gaat altijd met de vingers in de neus. Het is zelfs opvallend dramaloos, alsof er helemaal niets aan de hand is. En dat laatste is onze grootste kritiek op de RCZ R. Die slaagt er immers niet helemaal in om z’n bestuurder mee te slepen. Daarvoor geeft het stuur te weinig gevoel, is de klank te gedempt, de motor te lineair…
Het papier leert ons nog dat de RCZ R genoegen neemt met 6,3l/100km of amper 145g/km aan CO2. Maar dat cijfer kan je toch echt op je buik schrijven. Veel vermogen uit een klein blokje wringen kost nu eenmaal brandstof. Dus tenzij je bereid bent om - tegen de roeping van de auto in - comateus door het verkeer te gaan, zal je eerder een liter of 10 moeten begroten.