Dat de RCZ niet meer dan de jongste is, merk je vooral aan de binnenkant. De boordelektronica is niet meer van de jongste soort en ook het bedieningsgemak en de werkingssnelheid zijn inmiddels een beetje achterhaald. Het is daarom des te meer bizar dat we behoorlijk geplaagd werden door elektronische gremlins. Niet iets wat we verwachten bij een ‘rijp’ product.
Met de sfeer aan boord zit het allemaal goed. De RCZ R slaagt erin erg sportief en tegelijk emotioneel over te komen. Daar zit de oranje boordverlichting en de donkerrode tint die het R-label ondersteund voor heel wat tussen. Vooral het sentiment wil bij de gedoodverfde Duitse concurrent Audi TT al eens genegeerd worden.
Dat je de achterbank best niet overschat, je de dakboog gegarandeerd eens tegen je kruin krijgt en er beter auto’s zijn om bakken bier in te hijsen (de koffer is wel 384l groot) kan je wel raden. Als je je daaraan ergert, shop je in de verkeerde klasse. Peugeot zou wel het vissen naar de autogordels wat eenvoudiger mogen maken. Gelukkig zitten de met leder en Alcantara getooide kuipjes erg goed en valt het stuurwiel - voor de gelegenheid een maatje kleiner - bijzonder goed in de hand.