De RCZ is geen draak. Al van bij z’n voorstelling als concept car, weet hij het publiek te bekoren met z’n sterk geaccentueerde wielbogen, z’n hoge gordellijn en z’n dak en achterruit die twee bulten bevat. De proporties van het model kloppen gewoon. Peugeot kan profiteren van een evenwichtig design. Alleen de smoel werd in 2012 even bijgetimmerd.
De RCZ R mag zich als meest sportieve telg uit het gamma vanzelfsprekend niet al te bescheiden opstellen. Daarom rust de koets standaard al op tweekleurige 19-duimers, is er een koffervleugel, een dubbele uitlaat en worden de wielkasten nog beter gevuld door 10mm van de veerweg te kapen. Wie nog wat extra euro’s in de schuif heeft liggen kan zich daarna nog laten gaan in stickersets (tegenwoordig een must) of - zoals bij ons testexemplaar - een dak in mat of glanzend carbon.
Zonder daarom twijfel te laten over z’n ambities, blijft de RCZ er erg homogeen uitzien. Het vinden van die balans is een kunst. Lof dus, net als over de afwerking want die hebben we niet op fouten kunnen betrappen.