Peugeot lanceerde de RCZ al in 2009. Het model onderging inmiddels al een facelift en terwijl de Fransen de lippen stijf op elkaar houden over een eventuele opvolger, werd er wel voldoende tijd gevonden om een extra pittige versie bij elkaar te vijzen. Met R op de kofferklep en grotere wielen, een dubbele uitlaat en een interieur in leder en Alcantara om wat onder de kap zit op passende wijze wereldkundig te maken.
“Als het een drug was, zou het nicotine zijn.”Tegelijk begint de RCZ R last te hebben van z’n leeftijd. Vooral de boordelektronica wil niet meer mee. Het staat gelukkig niet in de weg van een positief rapport voor interieur en veiligheid, tenzij je dacht dat de achterbank voor meer dan louter academische doeleinden diende.
270pk uit een 1.6l is heel wat. En het moet dan ook nog alleen via de voorwielen naar het asfalt. Ondanks een mechanische sper - die stukken beter functioneert dan de elektronische schaamlapjes die tegenwoordig legio zijn - is dat een taak die het rubber te zwaar vinden zodra de omstandigheden afwijken van wat ideaal is. Doen ze dat niet, dan rij je al na 5,9 seconden 100km/u en haal je desnoods een top van 250km/u. Cijfers die meer sensatie beloven dan de RCZ R levert. Daarvoor is de achtertrein onvoldoende levendig, zijn de schakelwegen net te lang en geeft het stuur te weinig feedback. Als het een drug was, dan zou het nicotine zijn. Het voldoet aan alle kwalificaties, echt high wordt je er niet van, maar rokers verlangen er niettemin naar. Te koop vanaf € 40.470.