Onze A8 is onderstuurd - de motor ligt met z'n middelpunt voor de vooras en dus op de verkeerde plaats - al heeft hij er gelukkig iets minder last van dan de zwaardere dieselversie. Niet onlogisch is dat. Een bochtenvriend is deze auto in ieder geval niet. Grip is er wel voldoende - de quattro-vierwielaandrijving doet z'n werk uitstekend - maar hem vergelijken met zijn Duitse tegenstanders bij uitstek is niet aan de orde. Jammer maar helaas. Anderzijds werpt onze testwagen zich wel op als een ideaal vervoermiddel om in alle comfort veel kilometers te malen, en dit zonder een storende dieselgrom op de achtergrond. Dat de A8 stuurgevoel mist, stond weliswaar in de sterren geschreven. Dat heeft met de elektrische stuurbekrachtiging te maken. Die bewijst z'n diensten beter in de stad.
Alle A8-motoren zijn standaard gekoppeld aan een soepele 8-traps automaat en aan het Audi drive select-systeem, dat de afstelling en werking van de systemen die de rijdynamiek beïnvloeden laat variëren. Comfortabel is deze Duitser zeker en vast, met een zorgvuldige filtering van oneffenheden in het wegdek, maar het zou al erg zijn indien we van het tegendeel zouden spreken.
3.0 TDI
De meegeleverde krachtbron is geen kleintje. Het betreft weliswaar de basisdiesel, maar in een mastodont als de A8 kan je moeilijk een zestienhonderd presenteren. Nog niet, in ieder geval. De 3.0 TDI produceert 258pk en 580Nm koppel, voldoende om in 6,9 seconden 100km/u te bereiken en gelimiteerd bij 250km/u te toppen. Op een beschaafde manier, dat spreekt. En tegenover deze aardige prestatiecijfers staan een opgegeven dorst van slechts 5,9l/100km en een daaraan gekoppelde CO2-uitstoot van 155g/km. Waarden die je weliswaar met een korreltje dient te nemen. Begroot voor de zekerheid een litertje of twee extra.