De A8 is terug. In z'n vertrouwde vorm, maar wel met enkele aanpassingen waarvan de meeste onderhuids terug te vinden zijn. Het leverde onder meer een betere isolatie, maar ook meer prestatiegerichte en tevens zuiniger motoren op. De 3.0 TDI is er daar één van. Het blok koppelt een normverbruik van 5,9l/100km (155g/km CO2) aan een sprinttijd van 6,9 tellen en elektronische gelimiteerde een top van 250km/u. En ook tijdens hernemingen staat de motor z'n mannetje. Minder leuk vinden we het uitgesproken onderstuurde karakter van deze permanente vierwielaandrijver. Hij heeft er minder last van dan de versies met nog meer gewicht in de neus, maar toch.
Met als doelpubliek de gegoede man- of zakenvrouw, blinken zowel de binnen- als de buitenzijde uit in onopvallendheid. De afwerking is uiteraard wel uitstekend, en de materiaalkeuze top, maar voor fantasietjes zoals de Mercedes-inscriptie in het stuurwiel van de S-klasse is geen plaats in deze topper uit Ingolstadt. Geen verwijt is dat, eerder een vaststelling. Hou uiteraard ook rekening met de optiepolitiek. Extra's - en dat zijn er heel wat - kunnen de totaalprijs stevig aandikken. Dat terwijl de basisprijs - € 77.100 voor de 3.0 TDI - al niet min is.