We zijn inmiddels toe aan de rijeigenschappen, wat betekent dat we eindelijk zullen achterhalen waarom Volkswagen de Plus in de typenaam heeft geruild voor Sportsvan, niet? Wel… euh… niet. We staan aan de startmeet met de 150pk en 340Nm sterke tweeliter common-rail diesel waarvan de DSG-automaat bliksemsnel door z’n zes verzetten loopt. Op papier goed voor een acceleratietijd van 9,2 seconden en top van 220km/u. Toch best aardige cijfers. Maar… je hebt er geen moer aan. Het onderstel is efficiënt comfortabel, de besturing vooral zacht en tegelijk gevoelloos, de motor is erg goed gedempt… Ideaal dus om gezapig en in alle comfort de A op je route in te ruilen voor B. Maar net zo opwindend als staan kijken hoe een bieslookplant groeit. Je moet in de autosector overigens altijd uitkijken als je zo’n naam ziet. Herinner je je de Mitsubishi Carisma nog?
Let overigens op als je gaat shoppen bij de motoren die minder dan 125pk hebben en binnenkort leverbaar worden. Die moeten het immers weer stellen zonder onafhankelijke achterophanging en zo’n vervormbare dwarstraverse achteraan - die elk premiumproduct onwaardig is - kan het karakter helemaal omgooien.
Ja, VW voert nog aan dat er gadgets te krijgen zijn als een instelbare stuurbekrachtiging, dat de remschijven uit zichzelf gaan slepen om je bij het ingaan van een bocht te helpen op koers te blijven en dat je instelbare dempers kan krijgen die je de keuze geven tussen hard of zacht. Het maakt allemaal niets uit. De enige ‘Sport’ die we konden vinden, was het label op de kofferklep. Bespaar je de frustratie en haal die weg. Dat kan met een haardroger. Wat overblijft is een comfortabele, degelijke gezinswagen met nét dat beetje meer plaats en flexibileit. Als een Golf met een plus…
De uitlaatgassen voldoen bij alle versies aan de Euro 6-norm en de Golf Sportsvan heeft er geen Adblue voor nodig. Dat is toch weer al iets minder waar je op moet letten. En bovendien blijft de combinatie zuinig. Op papier gaat er slechts 4,8l/100km door de cilinders. De praktijk en een behouden rijstijl vragen wellicht een liter meer, maar ook dat is nog meer dan acceptabel. Maak er CO2-cijfers van en je eindigt in de buurt van 125g/km.