Het is al negen jaar geleden dat Volkswagen de Golf Plus introduceerde. Een variant die zichzelf profileerde als een monovolume, maar dan zonder zichzelf vol overtuiging als dusdanig te profileren. VW had en heeft er immers ook al één - de Touran, die er eveneens is met vijf of zeven plaatsen.
Volkswagen verkocht van de eerste generatie in het totaal zo’n 900.000 stuks. Een half miljoen exemplaren alleen al in Duitsland, wat de facto betekent dat de andere markten wat moeite hadden met het model. Generatie 2, nu voorzien van de optimistische benaming Sportsvan, moet daar verandering in brengen. En VW heeft de positionering van de Golf-afgeleide ook wat opgetrokken. Hoog tijd om te onderzoeken of de nieuwe telg z’n naam waarmaakt.
Drie motoren om mee te beginnen, meer op komst
Invoerder D’Ieteren geeft je van meet af aan de keuze uit drie motoren. Het gaat om een 1.4 TSI benzine met 150pk vanaf € 26.390 en twee diesels. De eerste is een 1.6 TDI die je minstens € 26.600 kost en gek genoeg de keuze laat tussen de standaard vijfbak of optionele DSG-automaat met 7 verzetten. De tweede is de tweeliter diesel met evenveel paarden als de veertienhonderd op benzine die voor z’n standaardtarief van € 28.470,01 (let op die ene cent) wel recht heeft op zes versnellingen, maar die er in de variant van € 29.950 wel een automaat met dubbele koppeling bovenop doet, doch blijft steken op hetzelfde aantal versnellingen.