Van achter het prettig in de hand liggende en ruim verstelbare stuurwiel heb je zicht op een gewelfde motorkap en op een compleet hertekende boordplank bestaande uit een combinatie van harde en zachte kunststoffen. Qua materiaalkeuze zit het goed, al valt de goedkoop ogende en krasgevoelige bediening van de zijruiten een beetje uit de toon. Maar de cocoon-sfeer overvalt je wel onmiddellijk van bij het instappen, wat zowat alle pijnpunten verzachten kan. Dat zijn: de zeer kleine uitsparingen in de deuren achteraan, de bekerhouders die voor verbetering vatbaar zijn, het beperkte zicht rondom door de uit de kluiten gewassen C-stijl en het klikgeluid dat je te horen krijgt bij elke aanraking met het touchscreen. De hele multimediawinkel met een draaiknop bedienen kan overigens ook, en het systeem is gebruiksvriendelijk genoeg om geen handleiding door te moeten nemen. Prima.
Optionele lichtinval
De stoelen van onze testwagen zijn groot, voldoende instelbaar en ze zitten naar behoren. Ertussen schuilt een diep, afsluitbaar opbergvak met een AUX-, USB- en 12V-aansluiting. Van deze laatste vind je er ook één onder de middenconsole terug. En we halen ook het optionele panoramadak aan. Dat kan niet open, maar verzekert wel extra lichtinval. Van op de achterbank valt er dus ook van te genieten.
Birdview
Tussen de tellers schuilt er een 5" TFT HD-scherm, waarop je onder meer de routebepaling kan volgen en in de middenconsole is een 7’’ touchscreen geïntegreerd. Daarop kan je ook weer de GPS, maar tevens de achteruitrij- en 360°-camera alsook de connectiviteitsmogelijkheden raadplegen. Nissan biedt de mogelijkheid om een op de thuiscomputer uitgestippelde route via het systeem send-to-car naar de auto te sturen, al is een Google-account daarvoor wel een vereiste. En wat die 360°-camera betreft; dat is een pareltje van jewelste. We kennen het al uit de vorige Qashqai en zit ook in andere modellen van het merk, en het blijft een niet te versmaden hebbeding in een auto die qua afmetingen minder in te schatten valt dan - we zeggen maar iets - een Micra. Een aanrader.
Tot slot kunnen we melden dat de nieuwe Qashqai achteraan meer beenruimte biedt dan zijn voorganger, wat we danken aan zijn langere wielbais die nu 2,65m overspant. Een Qasqai +2, met plaats voor 7, zit er weliswaar niet meer aan te komen. Die rol wordt door de nieuw X-Trail overgenomen.