De Qashqai 2.0 stáát er. Hij is gespierder en opvallender dan zijn voorganger - mede dankzij z'n LED-dagrijlichten - en is vooral ook langer, breder en lager. In concrete cijfers spreken we over respectievelijk 6 en twee maal anderhalve centimeter verschil. De laaddrempel ligt wat hoger, maar niet hoog genoeg om er je slaap voor te laten.
Ondanks zijn schuin aflopende daklijn lust de nieuwe Qashqai meer bagage dan voorheen. Het laadvolume ging met 29 liter in de plus, waardoor de Japanner voortaan 439l lust. Leg je de achterbank vervolgens plat, komt er 1.513l vrij. Daarmee kom je toch al ergens, zonder dat je over een echte muilezel kan spreken weliswaar.
En dan is er nog het design, dat je het best kan omschrijven als een mix van de nieuwe X-Trail (of is het omgekeerd) en de Murano, met stijlkenmerken van de 370Z en enkele Koreanen uit hetzelfde segment. Knap, vinden wij, en de vorige Qashqai ziet er plotsklaps verouderd uit.