We hebben 'm al geregeld in het straatbeeld zien verschijnen, en verwonderlijk is dat niet. Nissans absolute succesnummer van de laatste jaren heeft een stevige reputatie opgebouwd en staat bekend als de grondlegger van het compacte SUV-segment. En met de tweede generatie Qashqai willen de Japanners minstens even goed doen.
De koets en het interieur werden volledig hertekend, zijn onderstel is nieuw en de Qashqai 2.0 is niet alleen iets lichter, maar ook langer, breder en lager. De +2-versie is niet meer - die wordt vervangen door de nieuwe X-Trail - maar de bekende 1.5 en 1.6 dci dieselmotoren bleven wel gewoon op post. Vierwielaandrijving kan ook, dan wel enkel op de 1.6 dCi. Maar dat is niet de zelfontbrander die we deze keer onder het vergrootglas hielden.
De 1.5 dci telt 110pk en 260Nm koppel. Da's voldoende om maximaal 180km/u te halen of om na 12,4 seconden 100km/u te rijden. Allesbehalve flitsend, maar wel voldoende voor wie voornamelijk pendelt en niet telkens zijn of haar hele hebben en houden meesjouwt. En tegenover een kleine diesel staat ook een laag normverbruik. Nissan heeft het over 3,8l/100km - goed voor 99g/km CO2. En draait het tegenwoordig niet allemaal om lage (theoretische) uitstootcijfers?