Volkswagen introduceerde de jongste generatie van de Polo, die nu als modellijn 40 jaar jong is, in 2009. Dat betekent dat de midlife-crisis inmiddels om de hoek loerde en een opfrisbeurt om de ouderdomstekenen te vermijden wenselijk was. Maar VW heeft niet alleen oog voor het uiterlijk. Het zorgde ook voor een innerlijke herbronning, waarvan een hele reeks nieuwe aandrijfsystemen het duidelijkste voorbeeld zijn.
De Polo is VW’s tweede meest belangrijke product. Na verkoopstopper Golf en voor de Passat. Zeker de jongste tijd, want de opvolger van de huidige generatie Passat wordt eind dit jaar voorgesteld op het Autosalon van Parijs om dan in 2016 in de verkoop te gaan. De verkoopstabellen in eigen land zijn op enkele procenten na gelijk aan die van de Europese mix. 22% van alle in ons land geleverde Volkswagen zijn Polo’s.
Sinds de overheid de gesubsidieerde aankoop van auto’s met een lage CO2-afschafte, zijn de meeste in ons land verkochte Polo’s benzinevarianten. Daarvoor lag de houding net andersom. We kiezen voor deze eerste kennismaking daarom voor een telg die middenin het gamma zit. Vier cilinders rijk, maar met 1.2l én een turbo ook nog bescheiden. In z’n handgeschakelde versie is die er vanaf € 15.440 (tegen 13.660 voor de goedkoopste Polo), maar de DSG kost je minimaal € 16.700.
Geef commentaar
comments by Disqus