Vijf jaar na z’n marktintroductie krijgt de Polo een facelift. Die omvat een strakgetrokken uiterlijk met alle gebruikelijke aanpassingen, een interieur dat mag pronken met opgewaardeerde materialen en technologie en een aandrijflijn die nog wat zuiniger is dan voorheen. De vanafprijs bedraagt € 13.660, maar deze 90pk en 160Nm sterke 1.2 TSI kost er minstens € 15.440. En nog eens € 1.300 meer als je de zeventraps DSG wil in plaats van de handbediende vijfbak. Het is ook meteen een aanrader want bliksemsnel en gevoelloos zonder merkbare nadelige gevolgen voor het verbruik (109g/km of 4,8l/100km).
Hoewel het vermogen op papier weinig reserve lijkt te bieden, is de praktijk anders. Met niet eens 1.2 ton op de weegschaal is deze kleine viercilinder naast beschaafd ook vlotter dan z’n sprinttijd van 10,8 seconden of topsnelheid van 184km/ doen vermoeden.
Volkswagen profileert de Polo (die nu toch alweer 13cm langer is dan de eerste generatie Golf) als een instap-gezinswagen. En die claim is voor één keer niet te ambitieus. Je hebt immers ook achteraan best veel plaats en in de koffer past een acceptabele 280 liter. Die rol gaat de Polo ook beter af dan die van funmobiel, want daarvoor is de afstelling te behouden, of instapwagen, want daarvoor is de prijs te steil. Een jong imago wil VW zich dan weer aanmeten door ook ‘apps’ en uitgebreide koppelfuncties met je smartphone aan te bieden. Het is niet goedkoop en het staat nog niet op punt, net als bij elke andere constructeur overigens. Die euro’s kan je je dus besparen.
Geef commentaar
comments by Disqus