De binnenruimte van de 308 kent voor- en tegenstanders. Dat is onvermijdelijk als je wat uit pas gaat lopen en een tellerplaat hoog opstelt achter een piepklein stuurtje. Je mag ons, met enige nuance, indelen in de eerste categorie, maar laat ons de zalvende woorden houden voor later in deze rubriek. Ze zullen nodig zijn.
We permitteren ons om eerst even uit te wijden over het centrale display van de 308. Dat heeft immers de aanzienlijke taak om alle info- en entertainmentfuncties te groeperen én het gros van de knoppen te vervangen. Die laatste functie vervult het met glans en het levert een boordplank op die sober en erg klassevol is. Voor één keer steekt ook de materiaalkeuze van het Franse merk geen stokken in de wielen, want de gebruikte producten zijn voortreffelijk.
Helaas kunnen we hetzelfde niet zeggen van de bediening. Peugeot probeert mee te surfen op de heersende trend van mobiele internetapplicaties (trendy verkort tot ‘apps’), maar daar gaat het systeem compleet de mist in. Het is te traag, te omslachtig en het bewijst dat de huidige generatie lang niet over de nodige rekencapaciteit beschikt. Niet bij Peugeot, maar ook elders niet. Vergeet die apps nog maar even en hou de € 380 die de functie je kost op zak.
De rijhouding kunnen we wel smaken, al moet je concessies doen aan het kleine stuurwiel en je zetel wat hoger instellen dan gebruikelijk. Anders onderbreekt de bovenste stuurrand je zicht op de erg smaakvol vormgegeven wijzerplaat. Finaal zit je erg goed, in zetels die wat minder hard zijn dan die van de Duitsers, maar haast net zo veel steun leveren. En de binnenruimte is ook nog eens voortreffelijk geïsoleerd.