De nieuwe Peugeot 308 doet het goed. Het merk heeft al 70.000 orders voor de nieuwe C-segmenter op zak en daarmee doet hij het beter dan het bedrijf verwachtte, of zelfs nog maar durfde te hopen. In de Franse Sochaux, waar het model van de band loopt, is er al een extra ploeg aan de slag. En nu komt er nog een break bij. De meer functionele koetswerkvorm die het uitsluitend in Europa goed doet en onder meer bij ons tot 1 op 5 van de verkopen vertegenwoordigt.
Het gamma bestaat uit dezelfde motoren als de berline en trapt af met een nieuwe 1.2 liter driecilinder benzine die door een turbo tot 110pk wordt gejaagd. Die is er vanaf € 18.800. Die motor staat ook nog in het programma met 130pk (€ 22.500), waarmee die meteen duurder is dan de instapdiesel die uit 1.6l slagvolume 92pk haalt in ruil voor € 20.850. Uit diezelfde 1.6 wat meer vermogen puren (115pk) kost je overigens € 2.000 extra. De centrale bestaat ten andere ook met een Euro 6- in plaats van een Euro 5-normering. Daarvoor doe je er nog eens € 350 bovenop, maar wordt je wel beloond met een CO2-uitstoot van 85g/km (!!) in plaats van de reeds erg lage 95g/km.
De tweeliter HDi die we hier bij het stuur nemen is een ander verhaal. Die is steevast goed uitgerust en staat pas vanaf € 28.250 in de catalogus. Doe er de nieuwe zestrapsautomaat bij en spek de uitrusting tot het niveau van ons testexemplaar en je bent ten minste € 32.200 kwijt. Toch al een heel ander verhaal als aan het begin van de vorige paragraaf.