Peugeot heeft niet geprobeerd om een lifestylebreak neer te zetten. En dat overkomt tegenwoordig wel meer constructeurs. Je kan dus concluderen dat we die nutteloze trend ook weer achter de kiezen hebben. Wie tegenwoordig een break koopt mag dat helemaal doen omwille van de extra functionaliteit. Dat betekent overigens niet dat de lijnen per definitie niet appetijtelijk zijn, want je kan zo’n 308 SW toch echt weinig aansmeren. Het geheel oogt harmonieus. Op zich al een heuse prestatie, want er is toch behoorlijk aan de 308 gerokken. Ten opzichte van de vijfdeurs is er zo maar eventjes 33cm bijgekomen. 11cm daarvan zit in de wielbasis, terwijl je de overige 22cm terugvindt in de achteroverhang.
De grote winnaar van die verbouwbeurt is de koffer. Daarin past nu minimaal 610 liter, waarmee de 308 zich tot koning van het segment kroont, ofschoon hij niet met de grootste buitenmaten kan pochen. Een hendel in de koffer maakt komaf met de rechtopstaande achterbank en levert je een geheel vlakke vloer op waarboven je tot 1.775 liter kwijt kan. Erg indrukwekkend allemaal.
Maar de koffer is niet de enige begunstigde van de extra centimeters. Peugeot monteert bijvoorbeeld grotere zijdeuren en schoof de achterbank 3cm verder achteruit. Dat pakt meteen de wat benepen beenruimte aan waar de berline mee kampt. Een paar extra centimeters maakt daar een wereld van verschil uit. Wat dan weer verdween, is de modulaire achterbank van z’n voorganger. Je kan niet alles hebben. Zo’n verschuif- en verwijderbare zetels wegen overigens ook heel wat en dat kan deze 308 SW missen als kiespijn. Die heeft er net alles aan gedaan om zo licht mogelijk te worden.
De dieetkuur gooide er maar liefst 140kg uit - en dat is zoals u ongetwijfeld weet - bijzonder heilzaam voor de rijeigenschappen.