De Peugeot 308 is een succes. De auto kreeg al de prijs van Auto van het Jaar 2014 opgekleefd en weet die ook te vertalen in een gezonde stroom bestellingen. En nu komt er een break bij. Die is verkrijgbaar met dezelfde motoren als de berline: van een 1.2 driecilinder turbomotor met 110pk die vanaf € 18.800 in de catalogus staat tot de compleet uitgedoste tweeliter BlueHDi met 150pk, 370Nm en automaat die we hier aan de tand voelen. Die maakt je meteen € 32.200 armer.
De automaat is nieuw en de diesel blaast in die combinatie nog steeds niet meer dan 111 g/km aan CO2 de atmosfeer in. Niet slecht voor een auto die in net geen 9 tellen naar 100 sprint, meer dan 200km/u haalt en al voldoet aan de Euro 6 emissienorm. En omdat hij ook 140kg lichter is dan z’n voorganger wil deze 308 wel bochten nemen. Een tikkeltje minder snedig dan de berline, dat wel, maar dat heeft met de afmetingen te maken.
De SW z’n troefkaart is immers z’n ruimte. Niet alleen omdat de 33 extra centimeters een volume van minimaal 610l opleveren, maar ook omdat de wielbasis met 11 centimeter werd verlengd. Daarvan worden er enkele ingedeeld bij de achterpassagiers, waardoor het er een compleet andere beleving wordt.
Het interieur van de 308 is een schot in de roos. De constructeur verwend ons eindelijk met uitstekende materialen en een sobere en stijlvolle boordplank. Het kleine stuurtje en de hoog opgestelde tellers vereisen een rijhouding die niet iedereen aangenaam vindt, maar wie zich naar die originaliteit schikt, wordt ook meteen getrakteerd op een elektrisch bekrachtigd stuurwiel dat wél in staat is te begeesteren.