De Tourneo Connect staat op het nieuwe C1-platform dat hij deelt met de C-Max, wat inhoudt dat hij met de ophanging van een gewone personenauto is uitgerust. Dat is - in de positieve zin - aan het rijgedrag te merken. Hij is onderstuurd - zeker als het regent - maar ook voldoende zelfzeker.
Van een pluimgewicht kunnen we niet spreken. Met 1.495kg droog aan de haak zou je dan ook verwachten dat slechts 1 liter cilinderinhoud niet volstaat om het gevaarte aan een redelijk tempo door het verkeer te jagen. Het blokje telt ook amper 3 cilinders, maar wordt wel geholpen door een turbo met lage inertie, directe injectie, tweevoudige variabele kleptiming en een nieuwe nokkenasactuator om de responstijd te verkorten zonder de levensduur in gedrang te brengen.
100pk wordt er maximaal geproduceerd, alsook 170Nm koppel. Dat volstaat om de Tourneo Connect na 13,8 tellen 100km/u te doen rijden, wat exact neerkomt met de sprinttijd voorgelegd door de 115pk sterke 1.6 TDCI Duratorq. En de topsnelheid? Die bedraagt 155km/u. De driepitter is gekoppeld aan een manuele zesbak - waarvan de verhoudingen te lang zijn - en het bokje gedraagt zich welwillend doch te lineair.
Verwacht geen flitsende hernemingen in dit busje. Anderzijds bejubelen we de stille werking van de motor en de souplesse en precisie van de stuurinrichting. Feedback wordt er weldegelijk geboden in deze Ford. Officieel lust hij 5,6l/100km en wordt er elke kilometer 129g CO2 de lucht in geblazen. Ondergetekende liet tijdens de testritten gemiddeld 7,2l/100km optekenen. Onderweg lieten we ons de zitpositie welgevallen - op z'n Amerikaans, met de blik op gigantische achteruitkijkspiegels met een ingewerkte dodehoekspiegel - en vonden we de parkeerassistent behoorlijk handig. Minder prettig is de invloed van zijwinden op het koetswerk en de schokken die gepaard gaan bij verzetswissels.