Voor het eerst in lange tijd heeft Alfa Romeo opnieuw een kleine, achterwielaangedreven sportwagen in het gamma. De eerste van een heus modellenoffensief waarmee de Italianen onder meer Amerika willen veroveren. En de slaagkansen zijn niet gering. De 4C ziet er immers niet alleen ontegensprekelijk erg lekker uit, onderhuids kunnen we van een uniek concept spreken. Zo is de door Maserati in elkaar geknutselde tweezitter voorzien van een passagierscompartiment uit koolstofvezel, net zoals in de Formule 1, en brengt dat samen met een resem andere gewichtsbesparende maatregelen het totaalgewicht op slechts 895kg. En dan heb je met 240pk - gepuurd uit een amper 1.742cc tellender viercilinder turbo - genoeg power in huis om topprestaties neer te zetten. Zoals een 0 naar 100-sprint die slechts 4,5 tellen in beslag neemt en een top van 258km/u.
“Wie deze auto beoordeelt op aankleding of praktische inzetbaarheid, laat het concept volledig aan zich voorbijgaan.”
Inzake afwerking - en materiaalkeuze voor de binnenkant - hoef je geen wonderen te verwachten van deze Italiaanse schone. De missers zijn niet op één hand te tellen en praktisch is de 4C allesbehalve. Maar wie deze auto beoordeelt op aankleding of praktische inzetbaarheid, laat het concept volledig aan zich voorbijgaan. De 4C vergelijk je met een Lotus, niet met een Porsche, en koop je dus ook pas als derde of vierde wagen. En eens nadat je het onbekrachtigde stuur ter hand hebt genomen, de (optionele) Akrapovic-sportuitlaat hebt laten brullen en de grenzen van de fysica hebt opgezocht, laat deze Alfa je niet meer los. Je vergeeft hem zijn zonden en gaat de vraagprijs van € 51.500 meer dan aanvaardbaar vinden. Er is trouwens ook geen enkele vierwieler voor zo'n budget die evenveel bewonderende blikken losweekt. Een instant-klassieker.