De zesbak die het vermogen naar de vier wielen versluist schakelt nog steeds erg zuiver, maar minder mechanisch dan voorheen, waardoor je sneller door het geleidingsrooster kan. Via de elektronica kan je het middendifferentieel en de gaspedaalrespons naar je keuze instellen of de rekeneenheid zelf laten kiezen, maar dat je ten allen tijde over bergen grip en een haast hersentergende tractie beschikt, staat boven alle verdenking. De WRX STI gooit zichzelf ook in amper 5,2 seconden naar 100km/u. Z’n top bedraagt 255km/u, wat (al dan niet toevallig) betekent dat je de van huis uit begrensde Duitsers in theorie (of op de autobahn) de baas kan.
Stijvere koets
De ingenieurs bij Subaru zorgden voor een gevoelig stijvere koets (+33% torsiestijfheid) en een herdenkend onderstel (uiteraard geheel onafhankelijk opgehangen) met stijvere veren en dikkere stabilisatorstangen. De demping is uitstekend, maar kan niet verhinderen dat sommige oneffenheden erg droog worden opgevangen. Springerig of stuiterig is hij echter nooit en dat is gezien de rigiditeit in het onderstel een heuse prestatie.
Sturen met gevoel
Het paradepaardje van de WRX STI wordt echter de besturing. Die is scherper en nauwkeuriger dan voorheen, waarbij vooral de vertraging tussen de stuurinput en de stuurbeweging tot een minimum werd gereduceerd. Bovendien is de stuurinrichting van de WRX STI hydraulisch in plaats van elektrisch voor pakweg de XV die dezelfde technische structuur heeft. Dat betekent dat deze WRX STI je nog goed ouderwets stuurgevoel geeft en op dat vlak creaties als (zelfs!) de nieuwe Porsche 991 (met gevoelloos elektrisch stuur) en Golf R achter zich laat. En geen beetje, maar mijlen. Ja, dat kost elke 100km ongeveer een deciliter extra brandstof. Of het dat waard is, is natuurlijk een persoonlijke overweging. Wij zouden geen milliseconde moeten twijfelen over het offer - zelfs niet bij een gezinswagen met slechts half zo veel vermogen.
Verbruik
Verbruik is niet het sterkste punt van de WRX STI, dat zag u al aankomen. Officieel gaat er elke 100km 10,4l door de cilinders, wat de in recente tijden niet erg taksvriendelijke CO2-uitstoot van 242 g/km oplevert. En we kunnen bekennen dat er in het heetst van de strijd ook dubbel zo veel uit de tank durft verdwijnen. Het is overigens wel zo prettig als je je op dat ogenblik geen zorgen moet maken om remkracht. Is niet gebeurd, zelfs niet tijdens een uitje op circuit, wat betekent dat de vier geventileerde schijven met bijters van Brembo tegen de taak zijn opgewassen.