Eigenlijk is het al van 2005 geleden dat Subaru nog eens met een Impreza waagde eretitels in het World Rally Championship bijeen te sprokkelen. Maar de auto waarmee het destijds allemaal gebeurde draagt nog steeds de vruchten van de succesvolle wedstrijdcampagnes van het decennium dat ervoor kwam.
Maar één Impreza in het gamma
In de showroom van de constructeur vind je, in ons land tenminste, al geen Impreza meer. De XV, die technisch nagenoeg identiek is, heeft die met z’n trendy SUV-looks van de markt verdreven. Subaru richt zich derhalve meer en meer op dat type voertuigen. De hoog op poten staande C-segmenter die we reeds aanhaalden en de Forester zijn de meest populaire modellen van het merk. Eén enkele Impreza krijgen we nu toch in de catalogus: de WRX STI. Een WRX bestaat ook, maar die mag zichzelf vooral bewijzen op de Amerikaanse markt. De WRX STI (steevast in de catalogus zonder de toevoeging ‘Impreza’) is wél spek naar Europese bek, want voorzien van drie pedalen een versnellingsbak die luistert naar je rechterhand.
Prijs en versies
Dat alleen de krachtigste variant wordt aangeboden, heeft natuurlijk invloed op de prijs. Voor minder dan € 41.995 kan je hem niet krijgen. De uitrusting is wel meteen rijkelijk met onder meer 18-duimers, LED-dagrijlichten, sportzetels met leder/alcantara en airco met twee zones.
Een topvariant die Sport Executive werd gedoopt is er vanaf € 45.995 en heeft onder meer een Keyless entry-systeem, navigatie, leder en een elektrisch bedienbaar schuifdak om z’n prijs te verantwoorden. De grote achtervleugel is altijd optioneel.