Vier generaties lang al timmert de Impreza WRX aan z’n staalharde reputatie van ultieme hot hatch. Een echte rallywagen voor de openbare weg. En de Impreza mag nu wel in Europa uit het gamma zijn verdwenen, de WRX mag voor de Amerikaanse markt aangelengd zijn, maar de WRX STI (voortaan zonder ‘Impreza’) - die komt nog steeds naar Europa. In ruil voor € 41.995 levert Subaru je een vierwielaangedreven vijfzitter met een 300pk en 407Nm sterke 2,5l turbomotor die in staat is om 5,2 tellen na de start de 100 aan te tikken. En dat is niet eens waar het écht om gaat.
“Waar Subaru zichzelf tot primus mag uitroepen is op gebied van stuurgevoel, tractie en weggedrag”Op vlak van materiaalkeuze en afwerking (niet te verwarren met duurzaamheid), is Subaru nog nooit een koploper geweest. En daar veranderen de geleverde inspanningen weinig aan. Ja, de materialen zijn mooier en degelijker dan voorheen. Nee, ze kunnen nog steeds niet wedijveren met die van de beste leerlingen uit de klas.
Waar Subaru zichzelf wél tot primus mag uitroepen is op gebied van stuurgevoel, tractie en weggedrag. Dat eerste omdat de Japanners vasthouden aan een hydraulische stuurbekrachtiging. We waren al bijna vergeten hoe goed die de intentie van het onderstel communiceert en wat voor een belangrijk instrument dat eigenlijk is. De intelligente vierwielaandrijving stuurt het vermogen naar de wielen die het nodig hebben, met voldoende instelmogelijkheden om het verschil te maken, zonder in absolute playstation-scenario’s te vervallen.
Je moet wat benzine doneren (minimaal 10,4l/100km), maar dan gaat de WRX STI wel oerend hard. En toch is er nog ruimte voor vijf inzittenden en 460 liter bagage. Een regelrechte gezinsknaller dus die zich nu ook wat discreter kan opstellen dan voorheen.