Dat er tegenwoordig zoveel stadsgezinde crossovers in de straten te vinden zijn, hebben we met name aan de Nissan Qashqai te danken. Die dook op in 2007, werd daarna één keer gefacelift en in totaal ruim 2 miljoen keer verkocht. Maar we zijn intussen alweer 7 jaar verder en dus kon een vervanger echt niet langer meer uitblijven.
4x2
Het recept bleef gelijk: een personenwagen die eruit ziet als een SUV en uiteraard ook hoger boven het asfalt zweeft dan een doordeweekse berline. Weliswaar zonder de vaardigheden van een traditionele terreinwagen, maar eventueel wel met vierwielaandrijving of Xtronic. Al is daar in geval van onze testwagen geen spoor van. Tractie in alle hoeken is enkel voorbehouden aan de 1.6 dCi die we eerder al aan de tand hebben gevoeld.
5 uitrustingsniveaus
Voorlopig biedt Nissan slechts één benzinemotor aan in de nieuwe Qashqai. We hebben het over de 1.2 DIG-T. Die is 115pk sterk en wordt gekoppeld aan uitrustingsniveau Visia, Acenta, Business Edition, Connect Edition of Tekna.
De Visia opent het gamma met een vanafprijs van € 20.990. Onze testwagen, een Connect Edition, kost minstens € 24.790. Daar zit al heel wat op, maar we kregen nog wat extra's mee zoals metaallak en allerhande accessoires (zoals velours tapijten, een plastic kofferbak enzovoort). Het totaalbedrag komt op € 25.775, waardoor hij zich net onder de topper Tekna bevindt. Voor laatstgenoemde tel je minstens € 26.990 neer.