De ontwerpstijl van de vorige generatie Qashqai werd overboord gegooid en de ontwerpers zijn met een verse lei begonnen. Dat was volgens Nissan nodig om net als weleer een frisse wind door de automarkt te blazen. Het design van de nieuweling sluit evenwel nauwer aan bij dat van zijn twee Zuid-Koreaanse concurrenten - de Hyundai ix35 en Kia Sportage - dan bij dat van zijn voorloper.
Nieuwe kleren, meer koffer
Kenmerkend is de nieuwe neus met LED-dagrijlichten, het spannender lijnenspel, de bredere heupen en een wel heel Koreaans ogende poep met een schuin aflopend kofferdeksel. Dat laatste is uiteraard nadelig voor het beschikbare laadvolume, al kan kan er wel meer worden meegesjouwd dan in het vorige model. Het koffervolume groeide immers met 29l, tot 439l, en met de achterbank plat komt er 1.513l vrij. De laaddrempel ligt wel iets hoger dan voorheen en ten opzichte van zijn voorganger is de crossover ook 6cm langer, 1,5cm breder en evenveel centimeter lager. Zijn nieuwe CMF-platform deelt hij met andere producten van de alliantie Renault-Nissan.
Onze testwagen, een Qashqai Connect, is geschoeid met 17-duims lichtmetaal gewikkeld in 215/60 R17-rubber.