Met 18cm vrije ruimte onder de koets stelt dat de Yeti in staat om niet alleen stoer te ogen, maar ook stoer te doen. Hij overwint plassen tot 30cm diep en kan 60% stijl gaan, zowel weg van, als richting de top van de helling. Voorzichtige chauffeurs kunnen daarvoor de offroad-functie inschakelen. Die hoeven dan enkel te sturen en het rempedaal nu en dan te gebruiken. Allemaal mooi en wel natuurlijk, maar uiteraard worden de meeste Yeti's proper op het harde asfalt gehouden. En gelukkig stelt de uit VW-onderdelen opgebouwde wildebras niet teleur.
Elke Yeti is vooraan met McPhersons en achteraan met een multi-link achterwielophanging uitgerust. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Octavia, waarvan enkel de 1.8 TSI en de RS niet met een krukas zitten opgescheept. Het ophangingssysteem houdt in dat de achterwielen onafhankelijk van elkaar oneffenheden in het asfalt kunnen neutraliseren. Die worden in geval van onze op alle hoeken bediende testauto via een Haldex-koppeling van krachtvoer voorzien. Het 4x4-systeem maakt de auto 70kg zwaarder, maar dat er ook voordelen aan verbonden zijn ligt voor de hand.
De wielgeleiding is prima en deze Yeti kan bochtenwerk aan zonder eigenschappen van een wiegende boot aan te nemen. Dat hij niet aanvoelt als een gewone personenwagen, heeft met het hogere zwaartepunt te maken. Veiliger is dat niet - dat is het nooit, ondanks het betere zicht op voorliggend verkeer - maar veel bestuurders houden wel van dat hoog-en-droog-principe. Zeker in combinatie met de tweeliter common-rail turbodiesel geeft dat de Yeti een stoer tintje, een gevoel dat je ook krijgt aan boord van de Mini Countryman SD. Dit dan nog omdar dat de zelfontbrander niet fluisterstil opereert.
De prestaties van deze op één na krachtigste diesel zijn behoorlijk. Naar honderd sprinten doet hij in 9,9 seconden en de topsnelheid ligt op 190km/u. Daarmee is hij respectievelijk twee tienden en 3km/u trager dan de voorwielaangedreven Yeti met dezelfde motor onder de kap (140pk, 320Nm koppel), maar ook drie tienden en evenveel km/u sneller dan de 4x4-uitvoering met de DSG-zestrapsautomaat. En zuiniger bovendien. Zijn verbruiksopgave en het daaraan gekoppelde CO2-getal bedragen 5,6l/100km en 149g/km CO2. Die waarden zijn goed voor een EURO5-norm, en te nemen met een korreltje zout uiteraard.