Over een periode van 4 jaar tijd wist Skoda ruim 260.000 stuks van de Yeti aan te man te brengen. Het model mag zich daarmee succesvol noemen. Maar de Tsjechische crossover heeft nog enkele jaren te gaan en dus kon er een facelift vanaf. Een dubbele bovendien. Skoda wil potentiële klanten er immers van overtuigen dat er voortaan twee modellen zijn. Eén voor in de stad (gewoon Yeti) en één voor in de jungle (Yeti Outdoor, zoals onze testwagen). Al is dat natuurlijk slechts schone schijn. De Outdoor neemt vanzelfsprekend een stoerdere pose aan, maar verschilt technisch niet van de geciviliseerde sneeuwman. Ook zijn ze allebei met permanente vierwielaandrijving leverbaar.
Prijzen starten bij € 18.200 voor de Yeti en € 22.070 voor de Yeti Outdoor. Skoda laat je de keuze tussen drie benzine- en twee dieselmotoren, al dan niet gekoppeld aan een automaat, met als instapper in de eerste categorie een 1.2 TSI met 105pk. Die wordt gevolgd door een 1.4 TSI met 122pk en een 1.8 TSI die 160pk sterk is.
Dieselen kan met de 1.6 TDI Greenline die 105pk ter beschikking stelt en verleidt met z'n verbruik van slechts 4,6l/100km. Straffer is de tweeliter die 110, 140 dan wel 170pk opwekt. Wij kozen voor de 140pk-versie van de Yeti Outdoor, met integraalaandrijving, gekoppeld aan een manuele zesbak en van het uitrustingsniveau Elegance. Zijn kostprijs? € 32.520 zonder, en € 34.780 met bijkomende luxe. Wat we onder luxe verstaan kom je in de volgende rubrieken te weten.