Na vijf jaar was de Skoda Yeti aan vervanging toe. Geen complete metamorfose, maar hij kreeg wel een nieuwe snoet en twee onderverdelingen. De Yeti is beschaafd, de Yeti Outdoor stoer. Maar het verschil zit 'm enkel in het plaatwerk. Op technisch vlak zijn beide immers identiek.
“De Yeti 2.0 CRTDI rijdt comfortabel, helt weinig over en scoort niet slecht op vlak van prestaties.”
Onze testwagen, een Outdoor Elegance met permanente vierwielaandrijving, een manuele zesbak en een 140pk sterke 2.0 TDI onder de kap, mag vanaf € 32.520 de deur uit. Skoda claimt er een normverbruik van 5,6l/100km voor, wat neerkomt op 149g/km CO2. De aankleding van deze lener mag er wezen (leder, alcantara) en de bijgeleverde GPS stelt niet teleur. De plaatsing van het aanraakscherm valt minder in de smaak, wegens te laag, maar verder zijn er weinig echte klachten wat het interieur betreft. Het is ruim en overzichtelijk en bovendien bevolkt door grote stoelen waarvan de drie op de achterste zitrij gewoon uitneembaar zijn. Na die handeling komt er 1.760l beschikbare laadruimte vrij.
De Yeti telt 9 airbags, is uitgerust met de bekende drievuldigheid wat actieve veiligheidssystemen betreft (in dit geval: ABS, ESC en ASR) en is standaard met een meerlinks-achterwielophanging uitgerust. Hij rijdt comfortabel, helt weinig over en scoort, uitgerust met de tweeliter diesel, niet slecht op vlak van prestaties. En dat geldt zowel op als naast de verharde weg. Z'n relatief hoge bodemvrijheid (18cm), gekoppeld aan de vierwielaandrijving bieden de mogelijkheid om nu en dan eens in de modder te ploeteren. Niet dat er veel kopers zijn die zich daar spontaan aan zullen wagen.