Een EuroNCAP botsproef van de Mégane CC is al enige tijd geleden. Omwille van evoluerende normen is het resultaat daarom niet meer zo relevant. We houden het daarom maar op een opsomming van de veiligheidsvoorzieningen. Vooral op de passieve zijde van de balans staat er behoorlijk was.
De vierzitter trakteert al z’n inzittenden op driepuntsgordels. Gordijnairbags zijn er niet, wegens geen dakboog om ze in weg te steken, maar frontale en latere exemplaren tellen we wel. Renault compenseert ze door ook in de voorzetels een plofkussen te integreren. Dat verhindert dat je onder de gordel doorschuift. Dreigt een koprol, dan schieten de rolbeugels van achter de hoofdsteunen tevoorschijn. Een systeem dat natuurlijk esthetischer is dan een vaste rolconstructie.
De elektronica kijkt niet naar de rand van de rijstrook, de afstand tot je voorligger of in je dode hoek en we hebben ons dan ook aan geen enkel van deze systemen moeten ergeren. Een ABS-module met tractie- en stabiliteitscontrole zit erop. Dat volstaat.