Ook op het vlak veiligheidsuitrusting valt er nieuws te rapen op de Duster-afdeling. In de vorm van stabiliteitscontrole, dat tegenwoordig verplicht is (net als bandenspanningscontrole binnenkort), maar waar de basisprijs niet door verhoogd werd. Niet dat de Renault-dochter een geldige reden zouden hebben, want een ABS-systeem met remkrachtverdeler deelt op enkele regeltjes programmatiecode na exact dezelfde componenten.
Wachten op de crashtests
Zijn uiteraard nog steeds aanwezig: een kwartet airbags, ABS, noodremhulp en Isofix-bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen van de achterbank. En de in het begin van de rubriek 'rijgedrag' aangehaalde nieuwe structuur voor de voorzijde van de binnenkant, heeft invloed op het veiligheidsniveau. De eenheid omvat immers een nauwkeuriger samengestelde kreukelzone en verstevigt de voorzijde van de veiligheidskooi. Kijken we naar de Sandero en Logan, dan leren we dat die aanpassing de voornaamste verantwoordelijke is voor betere EuroNCAP crashtestresultaten. Beide modellen gingen van een score van 3 naar 4 sterren, ondanks verstrengde regels. We gaan ervan uit dat het effect op het veiligheidsniveau van de Duster net zo heilzaam is. Al is het dus nog wachten op resultaten.