De Duster-boordelektronica werd geupdate en het model heeft nu ook een multiplex-architectuur. Dat betekent dat nagenoeg alle elektrische signalen elektronisch - via een boordcomputer dus - worden verstuurd. Als klant heb je daar niet noodzakelijk iets aan, maar in casu levert het bijvoorbeeld wel een temperatuursensor en een optionele snelheidsregelaar en -begrenzer op.
Geen diepteverstelling
In tegenstelling tot het basismodel is onze testexemplaar met een toch wel vanzelfsprekende hoogteverstelling van het stuurwiel uitgerust. Maar een diepteversnelling? Dat zal je warempel in geen enkele Duster tegenkomen. En het stuur is dan ook nog eens te schuin opgesteld om in de smaak te vallen tijdens het rijden. Dacia monteerde wel nieuwe zetels, maar daarvan zijn de zittingen nog steeds te kort. En ze staan ook te hoog opgesteld voor een deel van de bevolking dat niet graag met het plafond flirt. En de twijfelachtige lederen bekleding hoeft al helemaal niet. Dat is voor iedereen die de term budgetmodel uit het oog verloren is.
Ja aan opties?
De boordplank is voortaan op de meeste versies zwart en voorzien van welgekomen extra bergruimte. En met wat chroomaccenten rond de wijzerplaten en nieuwe bedieningselementen voor de airco oogt het allemaal een beetje beter dan ervoor. Niet ‘premium' natuurlijk, maar wel degelijk. Al geldt dat niet voor de bouwkwaliteit. Of voor de hopeloos slechte plaatsing - veel te laag en onder de verkeerde hoek - van het Medianav-navigatiesysteem. Het kost apart aangerekend slechts € 250, maar dan nog is die prijs het niet waard. Dan liever een draagbaar schermpje op normale hoogte - lees: tegen de voorruit geplakt. De audio-installatie is ook allesbehalve top en muziek streamen via Bluetooth levert ook steevast haperingen op. Conclusie: Laat die luxe-items voor wat ze zijn, het ruime en best gerieflijke interieur behoeft geen (te betalen) opsmuk.