In ons Belgenland is de Duster het populairste model binnen Dacia-rangen. Een geslaagde mediacampagne, een stoer doch sympathiek uiterlijk en een vanafprijs van net geen € 12.000 hebben daaraan bijgedragen. Maar de Duster wordt ook alom geprezen vanwege z'n rijgedrag en het feit dat je echt waar krijgt voor je geld. Let wel, bovenvermelde basisprijs is enkel van toepassing op de 1.6 benzine (met stalen velgen). Een Duster met de nieuwe 1.2 TCe viercilinder turbo onder de kap kost meteen minstens € 15.700, net als de goedkoopste 1.5 dci met 90pk op de vooras. De 110pk sterke versie met diesel door de leidingen is nog eens € 700 duurder. Wie voor laatstgenoemde bovendien ook nog eens vierwielaandrijving wenst - de enige die ermee kan worden uitgerust - houdt best nog eens € 2.000 extra opzij. En een 4x4 op benzine? Die staat wegens de in ons land matige verkoopcijfers niet meer in de Belgische catalogus.
En da's nog niet alles
Er zijn vier verschillende uitrustingsniveaus (Duster, Ambiance, Lauréate, Prestige) en er vallen een handvol opties te rapen. Een 1.2 TCe Prestige zoals onze leenauto kost € 17.000. In die prijs begrepen zitten zaken als bedenkelijk leder en een GPS-systeem, al zijn we daarmee nog niet toe aan het totale prijskaartje. Voor metaalkleur wordt er nog eens € 400, en voor een virtuele kaart van Europese en een reservewiel telkens nog eens € 100 gevraagd. Dat maakt dat de Duster van op de foto's € 17.600 kost. En da's al lang geen € 11.990 meer. Nu rest de vraag of al die extra's en de nieuwe motor de moeite waard zijn.