De Duster werd vernieuwd. En hoe. Hij kreeg een nieuwe 1.2 Tce turbobenzinemotor, een voorzijde die een stuk moderner en volwassener toont en enkele nieuwe velgen en kleuren. Maar de populaire budgetwagen is er ook veiliger op geworden, dankzij een nauwkeuriger samengestelde kreukelzone en natuurlijk de toevoeging van ESP. De basisprijs ging niet omhoog. Dat wil zeggen dat de Duster nog steeds vanaf € 11.990 in de aanbieding staat. En dan sta je voor een verscheurende keuze. Blijf je trouw aan het concept en kies je resoluut voor het bodembedrag, of tast je - tot duizenden euro's dieper - in de zakken voor bijvoorbeeld een dieselmotor, een geblazen benzine-exemplaar zoals in onze testbolide of opties zoals leder, een (slecht geplaatst) navigatiesysteem, metaalkleur enzovoort. Wij weten het wel. Z'n interieur ziet er tegenwoordig dan wel beter uit; de povere afwerking is gebleven en de stoelen zijn nog steeds te klein. Het stuur is zelfs op geen enkele versie in de diepte regelbaar. Allemaal zaken die je hem enkel wil vergeven als de prijs op een dieptepunt ligt. Maar dan sluit je de Duster wel gegarandeerd in je hart.
“Met of zonder vierwielaandrijving biedt deze Fransman van Roemeense origine meer ouderwetse fun dan zowat eender welke SUV op de markt.”Met of zonder vierwielaandrijving, en al even goed met de basis benzinemotor - een 105pk sterke atmosferische 1.6 - op de vooras, biedt deze Fransman van Roemeense origine meer ouderwetse fun dan zowat eender welke SUV op de markt. En dat allemaal door een uitgekiende afstelling van de ophanging en het behoudt van hydraulische stuurbekrachtiging. De 1.2 TCe doet met 125 paarden weliswaar beter, en is zuiniger (6,3l/100km tegenover 7,1l/100km), maar ook minstens € 3.710 duurder. De berekening waard dus.