Dat Chevrolet de benen neemt in Europa - dat is inmiddels al bekend. Het is zelfs al te zien, want hoewel het nog maar enkele maanden geleden is dat de beslissing viel, staan de meeste dealers er al behoorlijk troosteloos bij. We krijgen wel een troostprijs: de zoveelste lancering van Cadillac in Europa. En daar is wel wat werk aan de winkel. Om te beginnen associeert de gemiddelde Europeaan het merk nog steeds met grote, ietwat plompe of pompeuze voertuigen. En er is het gebrek aan iets wat zelfs nog maar van ver gelijkt op een dealernet. België heeft één verdeler (Buga). En dan zijn er nog de modellen die, laat ons stellen, niet meteen spelen in segmenten waarin grote volumes worden gehaald.
Met deze nieuwe CTS (in de VS te koop sinds september 2013) is het weer prijs. De net geen vijf meter lange berline wordt nu wel aangedreven door een moderne viercilinder turbo benzinemotor (wat meer kansen biedt dan een V6 of een V8) maar het is nu ook weer niet zo dat concurrenten van pakweg een BMW 528i of Mercedes E 300 die varianten bij de honderden moeten aanslepen. Het zijn de compacte dieselmotoren die het ‘m doen en die ontbeert Cadillac. Zeg dus gerust dat deze CTS speelt in een niche binnen een niche. Gelukkig zijn de vertegenwoordigers van het merk zich er wel van bewust en zijn de verwachtingen daaraan aangepast. En er wordt tegelijk hard gewerkt aan een dealernet met een betere dekking. En meer varianten zonder dat daarover al details worden onthuld.
De auto zelf heeft ook enkele troeven. En laat ons maar meteen het feit dat het geen voor de hand liggende keuze is in deze categorie onderbrengen. Er is vast wel volk op zoek naar een alternatief voor de gevestigde waarden. En er is z’n uitrustingsstrategie. Zo’n CTS is best goed uitgerust en op de keper beschouwd daarom niet zo duur. € 50.739 is niet te veel voor een auto die altijd is voorzien van leder, adaptieve dempers, airco met twee temperatuurzones, navigatie een automaat en zelfs metaalkleur. Alleen dat laatste maakt je bij de Duitsers al meer dan € 1.000 armer.
De variant die ons door Cadillac wordt voorgereden beschikt ook over vierwielaandrijving. Dat kost zo’n € 2.500 extra. Maar omdat ook op vlak van afwerking alle registers zijn opengetrokken tikt het testvoertuig af op € 60.856. Het is meteen de gammatopper.