Cadillac maakte de CTS langer (+12,5cm), laat hem rusten op een wielbasis die 3cm langer is, maar maakte hem ook 1,9cm lager.
Voor we de beschrijving van al het plaatwerk inluiden, willen we het eerst even hebben over wat zich onder de koets bevindt. De Amerikanen hebben immers moeite gedaan om de bodem erg vlak af te werken. Door slim gebruik te maken van isolatiepanelen en een intelligent gevormde uitlaatdemper bijvoorbeeld. Het komt de aërodynamica ten goede.
Zichtbare aerodynamische hulpmiddelen heeft de CTS niet. Er is bijvoorbeeld geen lage rubberen voorspoiler, of een dak- of koffervleugel. De grille heeft wel lamellen die zich sluiten als koellucht niet hoog op de verlanglijst van de in lengte gemonteerde viercilinder staat, maar dat zie je natuurlijk niet.
De net geen vijf meter lange Caddy heeft lange, duidelijke zichtbare vouwlijnen die haast geometrische patronen vormen, maar is toch een pak minder strak dan z’n voorganger. Wellicht daardoor oogt hij wat moderner. Eleganter, ook.