Cadillac maakt zich op voor de zoveelste relance in Europa. De ATS is er al en de nieuwe CTS mag nu op klanten jagen die zich in het segment van de BMW 5-Reeks of Mercedes E-Klasse graag van de massa onderscheiden. Met één motor, een 2.0 turbo met 275pk en 400Nm, en helaas ook met slechts één dealer. Aan het laatste wordt gewerkt, zo belooft Cadillac.
De klantenbasis voor een benzine in dit segment is hoe dan ook beperkt. Maar z’n prestaties (0-100km/u in 6,9 seconden voor deze vierwielaandrijver) geven hem een kleine kans. Z’n uitrusting ook, want die is al op de instapversie van € 50.739 erg riant. Je moet zelfs niet dokken voor metaalkleur. Daar kan menig premiummerk een voorbeeld aan nemen.
Op de middentunnel na overtuigt het interieur met z’n materiaalkeuze (uitsluitend het echte spul: leder, alcantara, hout en carbon). Het gadgetgehalte is hoog, maar de inwerking ervan is niet altijd even geslaagd. Comfortabel en stil is het wel, terwijl we het plaatsaanbod vooraan als ruim en achteraan als gemiddeld zullen omschrijven.
Het zal niet al te veel verrassen als we zeggen dat bochten niet de natuurlijke biotoop zijn voor deze Amerikaan. De voortrein bijt niet genoeg, wat ons meteen het excuus geeft om vierwielaandrijving niet op de lijst met aanbevelingen te zetten. Die € 2.500 houdt u beter in uw zak. Het stuurgevoel is correct en de ophanging doet het zelfs uitstekend. Ze is standaard adaptief en dat werpt z’n vruchten af. Ze is eerder stug, maar goed gedempt. Dat laatste geldt overigens ook voor het geluid.