We vinden een Jaguar F-Type Convertible minimaal 85% goed. En dat wil met onze gewogen scoreformule wel wat zeggen. Hij scoort een tikkeltje beter dan de nieuwe Porsche 911 bijvoorbeeld. En dat heeft hij vooral te danken aan z’n toegankelijkheid (prijs), z’n briljante soundtrack en z’n schitterende stuurgevoel. We zijn blij je te kunnen melden dat de F-Type Coupé al die kwaliteiten nog steeds aan boord heeft. En goed nieuws is er nog meer: deze wulpse creatie is € 7.100 beterkoop dan z’n open evenknie. Deze ’S’ met de tot 380pk opgekittelde V6 kost je derhalve € 87.500.
Een instapper is er echter al vanaf € 68.800. En we stellen ons de vraag of je daar niet beter mee af bent. Je mist het limited slip achterdifferentieel en je moet ook de sprinttijd van 4,9 seconden of de top van 275km/u een beetje aanlengen omdat je 40 paarden minder hebt, maar de ophanging is wel wat toegeeflijker. En dat mag wel, want het sportonderstel is de efficiëntie voorbij. De Britten hebben zich ook laten gaan bij de pedaalrespons wat er een beetje een driftkikker van maakt. Ook wanneer je dat eigenlijk niet wil.
Laat ons niet onnozel doen over de hoeveelheden brandstof die uit de tank verdwijnen. Als het meer dan 10 liter is, ligt het aan je rechtervoet. En we kunnen dat zo ongeveer garanderen, want de F-Type beloont de productie van extra CO2 met een glorieus uitlaatconcert dat niets minder dan verslavend is.
Omdat we ook nog wat objectieve plus- en minpunten willen meegeven nog dit: het navigatiesysteem is niet meer van deze tijd, maar het plaatsaanbod is een stuk beter dan bij de cabrio. In de koffer past 407l. En wie groter is dan pakweg een meter 80 zal ook de extra millimeters ter hoogte van knieën appreciëren.
Geef commentaar
comments by Disqus