Onder de kap van onze testauto schuilt een 1.6 TDI die 105pk en 250Nm op de vooras dumpt. Die motor wordt bijvoorbeeld ook in de nieuwe Seat Leon geleverd (het testverslag daarvan ontdek je hier), maar dan met vijf in plaats van zes versnellingen zoals hier het geval is. Niet dat die extra verhouding in de praktijk veel oplevert. Het dieselblok is merkbaar de tamste thuis en al zeker met de toerennaald beneden 1.800tr/min. Nochtans worden er respectabele prestatiecijfers opgetekend. Nul naar honderd vergt 10,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 198km/u. Meer heb je niet nodig, toch?
Hernemingen verlopen relatief moeizaam, maar aan een constante snelheid valt het blok weinig tot niets te verwijten. De centrale draait ook in stilte en is niet erg drankbehoevend. Audi claimt een normverbruik van 3,8l/100km, wat overeenstemt met 99g/km op de CO2-schaal. Zelf zijn we echter nooit onder 5l/100km geraakt.
Het onderstel, dat hij deelt met heel wat andere producten uit de VW-stal (zoals de VW Golf, Seat Leon en Skoda Octavia), kan merkbaar meer vermogen verdragen. De ophanging is comfortabel doch niet te zacht afgeveerd en bij een dynamische rijstijl is het ook zoeken naar fouten. Al is dit natuurlijk geen echte rijdersauto. Er ligt - traditiegewijs - te veel gewicht in de neus en dat levert dat typische onderstuurde karakter op. Weliswaar staat er een legertje rijhulpsystemen paraat om in te grijpen waar nodig, maar dat maakt de artificiële beleving er alleen maar groter op.